جمعه، شهریور ۲۶

آخوند قرائتی و یک سفسطه از هزاران


درود بر شما؛

بطور اتفاقی چند دقیقه از برنامه آخوند دلقک «قرائتی» را می دیدم. این حرّاف هم مانند هم مسلکی ها و هم پیاله های خودش بارها تحریف، زبان بازی، سفسطه و دروغ را در تلویزیون ایران رواج داده است. البته ممکن است برای مخاطب عام که اطلاع عمیقی از مسائل مربوطه ندارد، درک این مساله اندکی دشوار باشد. برای نمونه چیزی که نظر من را در سخنان این آخوند جلب کرد مقایسه بی مورد و فارقی بود که بین دو چیز انجام داد.

ایشان میگفت یک پزشک 15 سال پس از دیپلم درس خوانده و دکتر شده است. زمانیکه به ما نسخه ای تجویز می کنیم از او نمی پرسیم چرا اینجور دادی. به تجربه و دانش او اعتماد می کنیم. ولی تا به یک آخوند (لفظی که خود او بکار برد) می رسیم می گوییم چرا نماز صبح 2 رکعت است؟ پس چرا از آن دکتر نمی پرسیم چرا کله این قرص قرمز است؟

خب این یک قیاس مع الفارق است و محکوم به نادرست بودن. چرا که وجوه تشابه بین یک پزشک و یک آخوند (نمیدانم آخوندی هم مانند پزشکی شغل است یا خیر!) و یک بیماری و یک دین باوری برقرار نیست. نخست اینکه پزشک هم مانند آخوند لازم است به بیمار خود توضیح کافی در مورد بیماری و نحوه درمان بدهد. اگر در ایران پزشکان با ویزیت بالا اینکار را نمی کنند این دلیل بر عمومیت این رویه نیست. دوم اینکه اگر هم توضیحی از سوی پزشک داده نشود، بیمار که لازم نیست به بیماری خود یا درمان خود ایمان بیاورد! ولی به وارون، یک محقق و پرسشگر برای دریافتن حقیقت و ایمان آوردن به آن لازم است خدا را هم نقد کند، آخوند که سهل است. سوم اینکه مهر نظام پزشکی در نسخه پزشک، این اطمینان خاطر را به بیمار می دهد که پزشک او پیشاپیش این پرسش و پاسخ ها را پس داده است. ولی آخوند که نقش او تبلیغ دین است، باید هر لحظه خود را در معرض نقد و پرسش ببیند. درست است که او هم در حوزه اندکی مورد تجاوز قرار گرفته و دروغ هایی را به نام تاریخ و فلسفه حفظ کرده است، ولی دلیل اینکار او چیزی نبوده جز پاسخ دادن به مردم و شیره مالیدن به سر آنان. پس تنها چنانچه دنبال مقلد کور و مخلص باشد، به مانند این آخوند دلقک، از نقد و پرسش فراری است.

آخوند از آنجا که خود می داند در مورد چه مفهوم زشت و خطرناکی تبلیغ می کند، رویه و پروسه خود را طوری بر می گزیند تا کمترین جا را برای نقد و بحث ایجاد کند. به همین دلیل است که رژیم کثیف اسلامی خود را از نقد نقادان دور نگه می دارد، خامنه ای هیچگاه به نامه های سرگشاده پاسخ نمی دهد تا این مساله باب نشود و احمدی نژاد، مترسک رژیم، از فضای باز سیاسی سازمان ملل فقط برای نقد دیگران بهره می برد.

فعالیت در توییتر

بازار وبلاگ نویسی مانند گذشته دیگر داغ نیست. کسانی که وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی میکردند امروز بیشتر در توییتر فعال هستند. من هم برای کمک و ا...