جمعه، آذر ۲۲

پاسخ به دو ابهام رایج پیرامون فرگشت

اگر انسان از میمون فرگشت یافته پس چرا هنوز میمون ها وجود دارند؟

نخست اینکه انسان امروزی فرگشت یافته از میمون امروزی نیست. میمون ها و انسان های امروزی دارای نیای مشترکی هستند که احتمالن بین 4 تا 8 میلیون سال قبل میزیسته. پس شامپانزه ها و میمون ها و ما انسان ها همه از یک جد مشترک منشعب شدیم.

دو اینکه دلیلی نیست با به وجود آمدن گونه ی جدید، گونه قبلی از بین برود. مسئله ای در فرگشت وجود داره به نام Allopatric Speciation که شاید بشه به ناهمبوم زایی معنی کرد. یعنی درون یک گونه ی بیولوژیکی تغییری رخ میده که گونه ای مجزا از اون زاده میشه. خلاصه این ناهمبوم زایی به این طریقه که در یک جامعه بزرگ یک جامعه ی کوچک از جانداران بوجود میاد. این تغییر تضادی با ادامه حیات گونه مادر نداره. یعنی اون قبلیه میتونه همچنان به زندگی خودش ادامه بده مگر اینکه شرایط محیط فرق کنه. لذا چنین چیزی در فرگشت وجود ندارد که اگر گونه ی جدیدی از گونه ی قدیمی به وجود بیاد، گونه ی قدیمی باید از بین بره تا این اتفاق بیفته.

فرگشت "فقط یک نظریه" است و هنوز اثبات قطعی نشده است.

مردم اغلب فکر می کنند که نظریه یعنی حدث و گمانی که توانایی توضیح پدیده ها را نداشته و به اثبات نرسیده. ولی خب اینطور نیست. نظریه در علم، دارای بالاترین درجه ی اعتبار و قطعیت است. هیچ چیز بیش از یک نظریه در علم نیست. همه ی علم رو نظریه ها ساخته اند. گرانش هم یک نظریه است. الکترومغناطیس یک نظریه است. آن چه که باعث شده کامپیوتر شما کار کنه، مجموعه ای از نظریه هاست. آنچه باعث شده بسیاری از عمل های جراحی پزشکی انجام شود مجموعه نظریه هاست.

 در علم، نظریه عبارتست از فرضیه یا فرضیاتی که به وسیله ی بسیاری از مدارک و شواهد پشتیبانی می شند. یک نظریه دارای بالاترین اعتبار در بین دانشمندان است. چرا که تا اون لحظه تونسته بهترین توصیف و توضیح رو از پدیده ای به دست بده. چرا تا آن لحظه؟ چون ممکن است در آینده نظریه ی بهتری ارائه بشه. در علم هیچ چیز قطعی و اثبات شده به اون معنی که در پیش فرضِ ذهنِ ریاضیِ مردم هست وجود نداره. اونچه که به قانون هم معروف هست، تنها یک خطای زبانی در بین مردم است. برای نمونه همین قانون گرانش. قانون گرانش در واقع یک نظریه است. ولی در بین مردم چنان قطعیت یافته که به قانون تعبیر شده.

اگر به ذهنتون رسیده باشه که پس قوانینی مثل قانون های ترمودینامیک یا قانون گازها و آووگادرو و غیره چه چیز هستند، باید گفت که اینها دارای بیانی ریاضی هستند و البته در ریاضی قانون وجود داره. قانون چیزی است که نقض ناپذیر است. بنابر این تنها در ریاضیات وجود داره و منظور ما از علم و دانش، علوم طبیعی و فیزیکی هستند.

بنابر این، نظریه بودن فرگشت بالاترین درجه رو در بین دانشمندان به این نظریه میده. فرگشت نه تنها با خروارها سند و مدرک پشتبانی میشه، بلکه بهترین توضیح رو برای گوناگونی حیات روی زمین ارائه میکنه. جالبه بدونید مطابق با نظرسنجی موسسه گالوپ در سال 1991 تنها 5 درصد از دانشمندان امریکایی فرگشت رو قبول ندارد. البته این عده تمام دانشمندان علوم طبیعی و محض رو مثل علوم کامپیوتر و مهندسی ها شامل میشه. در حالیکه در بین دانشمندان علوم مرتبط مانند علوم طبیعی و زیست شناسی، تنها 0.15 درصد معتقدند نظریه خلقت صحیح هست یا هنوز اعتبار دارد!

همچنین مطالعه کنید:
برای بحث و بررسی:
گفتگوها، شبهه ها، ابهام ها و پرسش های رایج پیرامون فرگشت | دفترچه دات کام

فعالیت در توییتر

بازار وبلاگ نویسی مانند گذشته دیگر داغ نیست. کسانی که وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی میکردند امروز بیشتر در توییتر فعال هستند. من هم برای کمک و ا...