جمعه، تیر ۶

روزه‌داران احمق

توصیه های غذایی برای روزه داران که بازارش در روزهای ماه نامبارک و منحوس رمضان داغ میشه، انسان خردمند و علم گرا رو به شدت به خنده وا میداره. یک نمونش که اینجا توسط پایگاه شهید آوینی منتشر شده رو ببینید! وافعن خنده داره. اگه اینهمه توصیه و نکته پزشکی توی روزه داری وجود داره اصلن چرا باید روزه گرفت پس؟

اینکار درست مثل اینه که شما بخواهید سالی یک ماه به خودتون با خنجر زخم بزنید و ضمنن در کنارش به توصیه های پزشکی در اینمورد هم مراجعه و عمل کنید. خب مگه مرض دارید؟ مگه کستون خله؟ میاد کاری که از نظر پزشکی مردوده رو انجام میدید ولی به توصیه های مراقبتی پزشکیش عمل میکنید و دلتون خوشه که دارید کار مقدس زخم زدن رو به صورت علمی انجام میدید؟

توصیه می‌کنند که آب زیاد بنوشید و نمیدونم با فاصله بنوشید. یا نمیدونم میوه‌ها و غذاهایی که آب زیادی دارند بخورید چون آب به تنهایی دفع میشه و در بدن ذخیره نمیشه. شما اگه خودتونو شتر فرض کردید که با خوردن یک وعده آب و غذا میتونید 15-16 ساعت بی نیاز از اینها زندگی کنید من حرفی با شما ندارم اصلن.

ولی بدانید و آگاه باشید که در پزشکی و علوم تغذیه، صدور یک فرمان و یک رژیم غذایی برای هتا دو نفر هم کار مردودی هست. اونوقت چطور میتونید به دستوری که سدها و هزاران سال پیش توسط یک عده کلاش و راهزن صادر شده عمل کنید؟ و تازه استدلال‌های مسخره و چندش آوری مانند اینکه سم تولید شده در بدن به این وسیله خارج میشه بکنید؟ مگه غذا در بدن سم تولید میکنه؟ کدوم نشریه معتبر علمی و کدوم نشریه دانشگاهی معتبر اینو تایید میکنه؟ اگر چنین بوده باشه چطور فرگشت فکری به حالش نکرده؟ چطور انسان تونسته ده‌ها هزار سال بدون روزه زنده بمونه و زندگی کنه؟ اصلن چطور سایر جانداران روزه ندارند و یه سره غذا میخورند؟

از نظر پزشکی هر وقت شما احساس گرسنگی بکنید، ینی اینکه سیستم بدنتون به غذا نیاز داره. هروفت احساس تشنگی بکنید به آب نیاز داره. حالا چطور میشه در طول روز اونهم روزهای گرم تابستان این نیاز بدن رو به تخم محمد بن عبدالله گجستک گرفت؟ اینکار چه پایه علمی داره؟ اون گوساله‌هایی که میگن فلان دکتر و دانشمند روزه رو تایید کردند بد نیست یه نگاهی هم به رزومه اون دانشمندان بکنند البته اگه اهل تحقیق باشند. و توصیه میکنم به همه که به اولین پزشکی که رسیدید ازش بپرسید آیا روزه داری کار درستی هست یا نه؟ فرقی نمیکنه متخصص باشه یا پزشک عمومی.

مطمئن باشید اگر پزشک ادارات و ارگان‌ها و نیروهای مسلح نباشه و ریشش از مغزش بزرگتر نباشه، بهتون میگه نگیری بهتره. اینو امتحان کنید. کاری که نداره. ولی من مطمئنم بعد از این هم باز عده‌ای گوساله‌‎وار میان میگن نه توصیه رسول و خدا از توصیه یک پزشکی با «علم محدود» و «علم ناقص»ش قابل قبول‌تره. به این عده باید گفت همان بهتر که تو بمیری بابا. من از پیرزن‌ها و پیرمردهایی که ده‌ها سال با این تفکر زندگی کردند انتظار پشت پا به این رویه ندارم. ولی از اونهایی که حالا دستکم دسترسی به اینترنت و فیلترشکن دارند و لابد خیلی بیشتر از بقیه حالیشونه انتظار دارم این حرفها رو بفهمند.

برای بحث بیاید به انجمن آزاد دفترچه.

فعالیت در توییتر

بازار وبلاگ نویسی مانند گذشته دیگر داغ نیست. کسانی که وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی میکردند امروز بیشتر در توییتر فعال هستند. من هم برای کمک و ا...