جمعه، تیر ۱۳

طرح انتظامی برخورد با روزه خواران

هر سال با رسیدن ماه منحوس رمضان بازار این انتظامی‌ها و بسیجی‌ها و آمران به معروف و خلاصه فوضولان مردم داغ میشه که ببینند کی داره چکار میکنه و چکار نمیکنه تا مثل سگ پاچه بگیرند. تا جایی که من یادمه چند سالی هست که طرح انتظامی برخورد با روزه خواران در سطح کشور اجراء میشه. از یه طرف راهنمایی و رانندگی دستور داره که مثلن روزی Nتا خودروی روزه خوار توقیف کنه و از یه طرف یگان امداد و کلانتری‌های محل همینطور.

این در حالیه که در کنار فلسفه‌های گوناگونی که برای روزه ذکر میشه یکیش آزمون اخلاص هست. یعنی روزه دار با وجود اینکه خوراکی و آشامیدنی در دسترسش هست، برای آزمودن اخلاص عمل خودش و ایمان خودش از اونها بنا به دستور مستقیم خدای خودش دوری میکنه. البته همونطور که گفتم این تنها یکی از ده‌ها دلیل مسخره‌ایست که برای این عمل مسخره آورده میشه. معمولن وقتی یه چیز مزخرف و بی ریشه‌ای تبدیل به مفهومی مقدس بشه، دلایلش هم به همون اندازه بی ریشه میشن. چیزی که این مساله رو صحیح‌تر جلوه میده اعتکاف هست. دهه آخر ماه رمضان وقت اعتکافه. بلند میشن میرن مسجد بس میشینن یه مشت عربی بلغور میکنند و فرداش میان بیرون شروع میکنند دوباره به دروغگویی و دزدی و کلاهبرداری. این مساله اعتکاف از جنس همون اخلاص و خلوص و اینهاست که توام با رمضان و روزه میتونه به بحث ما کمک کنه.

خب اگر آزمون اخلاص درست باشه، اتفاقن شخص روزه دار باید در معرض انواع هوس‌ها و میل‌ها قرار بگیره تا آزمونش واقعی باشه. وگرنه اصلن بگیرید همه را بعد از اذان صبح ببرید کهریزک بازداشت کنید تا اذان مغرب که کسی چیزی نخوره دیگه. درست مثل اینکه اگه کسی در زندان باشه و دزدی نکنه براش ارج و قربی ایجاد نمیشه؛ شخص باید آزاد و توانا به دزدی قرار داشته باشه ولی اقدام به دزدی نکنه تا بهش بگیم آدم سالم و انسان شریف. وگرنه که همه زندانیان غیردزد و شریف هستند.

به همین خاطره که باید به گوساله‌های اسلامی گفت شما از خوردن و آشامیدن دیگرانی که روزه نیستند ناراحت نشید. اتفاقن ماها با خوردن و آشامیدن و هورت کشیدن چایی و به به گفتن و آروغ زدن بعد از ناهار در ماه رمضان داریم به شما کمک می‌کنیم که به برنامه انسان سازی خودتون در این مدت بپردازید. در واقع شما باید ممنون و متشکر ما هم باشید که در این راه به شما کمک میکنیم. من خودم که از خوردن و آشامیدن در خیابان در ماه رمضان واهمه‌ای ندارم. در مترو هم هروقت باشم هتا اگه تشنه هم نباشم از آبسردکن مترو استفاده میکنم تا به شماها در راه رسیدن به بهشت بیشتر کمک کنم. پیشنهاد میکنم هم فکران منم همین کارو بکنند تا هموطنان مسلمان ما در راه آزمایش خود و ایمانشون موفق‌تر باشند.

البته این نکته آخر رو هم اضافه کنم که من باور دارم کسی که روزه می‌گیره ولی از خوردن و آشامیدن دیگران ناراحت میشه تنها دلیلی که داره حسادته. این آدم از اینکه خودش نمیتونه بخوره ولی دیگران می‌خورند ناراحته و ناراحتیش رو سعی میکنه با ذکر ادله و استدلال، عقلانی و منطقی جلوه بده. لذا مساله خودخواهی سران ممکلت مهمترین علت برای به قول خودشون برخورد با روزه‌خواران است. ضمن اینکه این واژه من درآوردی روزه‌خوار نمیدونم چیه. یکی روزه دار هست و دیگری روزه ندار! مگه همه مجبور به روزه داری هستند که عده‌ای هم این وسط شدند «روزه‌خوار»؟

پس بخورید و بیاشامید جلوی روزه داران. دندشون نرم می‌خواستند روزه نگیرند. حالا که گرفتند باید تحمل کنند.

جناب سرگرد اروا عمش داره اعمال قانون می‌کنه
از ژست آقای راننده معلومه داره به آقایان القاء می‌کنه که تخم منم نیستید

فعالیت در توییتر

بازار وبلاگ نویسی مانند گذشته دیگر داغ نیست. کسانی که وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی میکردند امروز بیشتر در توییتر فعال هستند. من هم برای کمک و ا...