جمعه، خرداد ۹

چگونه با سفسته توسل به اکثریت مقابله کنیم؟

ما بیخدایان و شک گرایان بارها از مسلمانان و خداباوران شنیدیم که اگه خدا وجود نداره پس چطور میلیاردها نفر در دنیا بهش باور دارند؟ یعنی اونهمه اشتباه میکنند و شما جمعیت اندک درست فکر میکنید؟ البته این یک سفسته است به نام توسل به اکثریت ولی توضیح جنبه سفسته آمیز یک سخن همیشه برای همه شنوندگان راحت یا قابل هضم نیست. بنابر این همیشه به دنبال راه حلی عام و کوچه بازاری هم برای مقابله با سفسته ها باشید. شما که همیشه با استاد دانشگاه بحث نمیکنید! :)

از آنجایی که بیشتر مسلمانان و خداباورانِ پیرامون ما رو شیعیان یا دستکم دوستداران اهل بیت تشکیل میدند، پیشنهاد میکنم در مواجهه با این سفسته با یادآوری فرتور زیر که گستردگی شیعه و سنی رو در جهان نشون میده به فرد سفسته گر بگویید که در دنیا هم حدود 1 میلیارد و 200 میلیون مسلمان وجود داره که در بهترین حالت فقط 300 میلیون نفر اونها شیعه هستند. پس آیا شما هم معتقدی که بیشتر از اونها میفهمی و 900 میلیون نفر اشتباه میکنند؟

احتمالن در این لحظه فرد مورد نظر به لکنت زبان میفته و شروع به پاسخ های پرت و پلا دادن میکنه. شما باید بهش بگید که مساله روشنه. هر دو در برابر یک استدلال یکسان قرار گرفتیم پس اگه برای شما کار میکنه لابد باید برای من هم کار کنه دیگه!

حالا اگه طرف فقط مسلمان بود و گفت برای من شیعه و سنی فرقی نمیکنه و نمیدونم ازین خزعبلاتی که انگار دین سالاد است و هرچی دوست دارن توش میریزند، میتونید باز هم بهش یادآوری کنید که از جمعیت 7.5 میلیارد نفری دنیا فقط 1.2 میلیارد مسلمان هستند و به کتاب خجالت آوری به نام قرآن به عنوان یک وجه مشترک می نگرند.

یک پدافند خیلی مسخره و غیر منتظره ولی محتمل در برابر این آفند شما اینه که طرف بیاد بگه بسیار خب، من از الان مذهبم رو تغییر میدم و به جای شیعه مثلن سنی میشم آیا شما هم خداباور میشید؟ در اونصورت شما دو راه دارید باز: 1. بهش بگید بسیار خب اگه تو مذهبتو عوض کردی منم به خدا باورمند میشم. از اونجایی که فرد مورد نظر دروغ میگه لذا هرگز به مذهب دیگه مهاجرت نمیکنه و خودش با شنیدن این پاسخ شما میفهمه که منظورتون اینه که «خر خودتی». 2. استدلال پاراگراف بالا رو براش تکرار کنید و بگید اسلام فقط 1.2 میلیارد نفر پیرو داره و شما در برابر 6.3 میلیارد «غیر مسلمان» شانسی ندارید پس آیا قبول دارید که شما اگر هم سنی بشید باز در اقلیت هستید؟ اینجا باز هم طرف میفهمه که کوچه رو بن بست اومده و باید سر و ته کنه برگرده بره.

کلن در برابر یک سفسته همیشه یک راهی وجود داره که نشون بدید چطور باهاش مقابله میشه کرد. بسیاری راهها هم هستند که بسته به خلاقیت خودتون داره. به همین خاطره که توسل به مرجیعت برای هیچ دینداری کار نمیکنه جانم.

حوصله بحث دارید بیاید به دفترچه جانم.

فعالیت در توییتر

بازار وبلاگ نویسی مانند گذشته دیگر داغ نیست. کسانی که وبلاگ نویسی و وبلاگ خوانی میکردند امروز بیشتر در توییتر فعال هستند. من هم برای کمک و ا...